Ako môžu aj vášmu motoru pomôcť účinné aditíva?

Niektorí ľudia pristupujú k svojim autám ako k spotrebnému tovaru. Používajú ich, starajú sa o ich základnú údržbu, ale nerobia nič naviac. Veď keď bude treba, tak kúpia nové. A potom sú tu ľudia, ktorí robia všetko pre to, aby ich auto vydržalo čo najdlhšie. A k tomu im môžu pomôcť aj aditíva.

Čo je úlohou aditív?

Teraz však nemyslíme AdBlue, ktoré veľmi dobre poznajú všetci majitelia modernejších dieselov a používa sa na úpravu výfukových plynov týchto motorov. Hovoriť budeme o prímesiach do paliva alebo oleja, ktoré pomáhajú upravovať a zlepšovať ich vlastnosti.

Účelom takýchto aditív je eliminovať alebo aspoň výrazne oddialiť niektoré potenciálne problémy s motorom, čím sa predĺži jeho životnosť. Takéto aditíva môžu taktiež vylepšiť výkon motora, znížiť jeho hlučnosť a dokonca aj spotrebu, i keď tu je správne dodať, že zníženie spotreby je minimálne a netreba od toho čakať zázraky.

V bežných vozidlách sa až štvrtina energie vytvorenej palivom stráca kvôli treniu. Aditíva túto stratu redukujú približne o polovicu. Čo sa týka ochrany motora, ten chránia aj vďaka svojim protikoróznym účinkom.

Ako vplýva na používanie aditív tankované palivo, či ročné obdobie?

To, či má zmysel používať aditíva, záleží aj od toho aké palivo tankujete. Zvyčajne už všetky obsahujú nejaké aditíva. Ak však tankujete štandardné palivá, ide len o základné aditíva, ktoré rozhodne neprinášajú plnohodnotnú úpravu paliva. Ale v prípade, že tankujete prémiové palivá, ktoré majú vysokú úroveň aditivácie, tak dodatočné používanie aditív už nemá výrazný prínos.

Okrem delenia na aditíva do nafty, benzínu a oleja, sa aditíva delia aj na letné a zimné. Letné slúžia najmä na zvýšenie kvality paliva a výkonu motora, zimné zase zaisťujú zlepšenie nízkoteplotných vlastností paliva.

 

Zdroj obrázka:

Autor: Andri wahyudi / Shutterstock.com

Stav tlmičov je aj o bezpečnosti. Ako rozpoznať ich opotrebovanie?

Tlmiče na aute mnohí považujú za súčiastku, ktorá sa stará výlučne o komfort počas jazdy. Čo už si však uvedomuje menej ľudí je, že tlmiče priamo vplývajú aj na bezpečnosť jazdy. Ich stav vplýva na brzdenie a správanie sa auta v rôznych podmienkach.

Vibrácie si nemusíte uvedomovať

Dobrý stav tlmičov je zásadný pre správne fungovanie bezpečnostných systémov ABS, či ESP a celkovo tak vplýva na bezpečnú jazdu. Ako však zistiť, či sú tlmiče na vašom aute ešte v poriadku, alebo už potrebujete navštíviť predajňu so Škoda autodielmi a zaobstarať si tlmiče nové?

S opotrebovaním tlmičov sa začínajú objavovať aj vibrácie, avšak tu je jeden problém. Vibrácie sa objavujú postupne a ľahko sa tak stane, že si to ani neuvedomíte. Preto sa aj hovorí, že opotrebované tlmiče skôr spoznáte na aute svojho kamaráta ako na vlastnom. A dokonca sa im preto zvykne hovoriť „tichí zabijaci“.

Aké sú ďalšie prejavy opotrebovania tlmičov?

Avšak nielen vibrácie sú prejavom poškodenia tlmičov. Sú tu aj ďalšie prejavy, ktoré oveľa jednoduchšie spozorujete aj vy. Pri poškodených tlmičoch sa auto aj nebezpečne nakláňa do strán a vychyľuje smerom k vonkajšej strane zákruty.

Všímajte si aj prípadné zreteľné praskanie, ktoré sa zintenzívňuje pri prejazde retardérmi. A taktiež je znakom opotrebovaných tlmičov prešmykovanie kolies pri zrýchľovaní vozidla.

Samozrejme, prevencia je dôležitá a preto aj v prípade, že sa na vašom aute ešte neobjavil žiaden z uvedených príznakov, je dobré nechávať tlmiče v určitých intervaloch kontrolovať. Tieto intervaly sú najskôr 80 000 km a potom už vždy po 20 000 km. Ak ste tieto vzdialenosti už prekonali, nechajte si svoje tlmiče skontrolovať v servise. Veď ide (aj) o bezpečnosť.

 

Zdroj obrázka:

Autor: John_T / Shutterstock.com

Ako funguje regenerácia filtra pevných častíc?

V porovnaní s benzínovými motormi má jazda na aute s dieselom niekoľko špecifík. Dieselový motor má iný chod a ak rátame modernejšie dieselové autá, je tu naviac aj filter pevných častíc (DPF).

Stačí dodržať určité podmienky jazdy a riadiaca jednotka sa o zvyšok postará

Pevné častice, ktoré DPF filtruje, produkuje aj benzínový motor, ale oproti dieselom je to zanedbateľné množstvo. Preto (aspoň momentálne) sú filtre pevných častíc záležitosťou len dieselových motorov.

Filter pevných častíc si robí svoju úlohu nadmieru dobre. Za ideálnych podmienok sa môže jeho účinnosť blížiť až k 99 %! Samozrejmosťou však je, že časom sa DPF zanesie. Aby však nebolo nutné každú chvíľu chodiť do servisu a nechávať si DPF čistiť, autá ním vybavené disponujú funkciou jeho regenerácie.

Ako spustiť regeneráciu DPF? Jej spustenie je v podstate automatické, i keď určité pričinenie zo strany šoféra potrebné je. Keď riadiaca jednotka oboznámi vodiča s potrebou spustenia aktívnej regenerácie (deje sa to po najazdení zhruba 400 – 1000 km), je potrebná zhruba 15 minútová jazda pri stredných otáčkach. O zvyšok sa postará riadiaca jednotka.

Čo robiť ak bola regenerácia DPF opakovanie zanedbávaná?

Počas regenerácie DPF riadiaca jednotka upraví chod motora tak, aby sa teplota výfukových plynov zvýšila na viac ako 500 °C. Zachytené častice v DPF sú takýmto spôsobom vypálené a filter pevných častíc môže ďalej fungovať.

Aj ak nemáte osobné skúsenosti s filtrom pevných častíc a jeho regeneráciou, podľa popisu tohto procesu ste celkom určite usúdili, že nie je možné ju absolvovať kompletnú vždy, keď je to potrebné. Stať sa teda môže, že sa filter pevných častíc úplne zanesie. Vtedy je potrebné navštíviť servis a nechať si DPF vyčistiť (najlepšie certifikovaným prístrojom), aby ste predišli následkom zaneseného filtra pevných častíc, ktoré môžu siahať od obmedzenia výkonnosti vozidla až k poškodeniu motora.

Zdroj obrázka:

Autor: Sergey Nemirovsky / Shutterstock.com

Neviete sa dočkať jari a motorky? Potešte sa aspoň novou výbavou

Aspoň pár mrazivých dní už zažilo zrejme celé územie Slovenska a tak nikto nepochybuje, že zima už je v plnom prúde. Milovníci lyžovania a ďalších zimných športov jasajú, a tým, ktorí skôr vyznávajú aktivity, ktoré sa robia počas teplejších mesiacov, neostáva nič iné, len zimu prečkať.

Prilba je základ, ktorý netreba podceňovať

Do druhej menovanej skupiny zaiste patria aj motorkári. Svoje dvojkolesové mašiny už majú určite dávno zazimované a teraz len túžobne čakajú na príchod jari. Len čo keď zima je ešte len na začiatku a do jari je ďaleko? Čo takto si skrátiť čakanie a zároveň sa potešiť niečím novým do svojej motorkárskej výbavy?

V akom stave je napríklad vaša prilba na motorku? Keďže pri jazde na motorke tvorí práve prilba základný a najdôležitejší bezpečnostný prvok, pri akýchkoľvek známkach opotrebovania urobíte najlepšie, keď si kúpite novú prilbu.

Kvalitné oblečenie IXON

A čo takto nejaké nové moto oblečenie? Napríklad kvalitné oblečenie IXON? V ponuke tohto francúzskeho výrobcu nájdete prakticky všetko, na čo si spomeniete. Poďme sa teda na ich ponuku pozrieť bližšie.

Pre fanúšikov športových motoriek sú v ponuke kombinézy, v ktorých si užijú športovú a zároveň komfortnú jazdu bez ohľadu na to, či sa vydajú na cesty, alebo na trať. Skúsenosti značky s pretekaním hovoria za seba. Samozrejme, v ponuke značky nájdete aj zvlášť bundy a nohavice pre všetky ročné obdobia. Mnohé technické a funkčné vychytávky spríjemnia aj tie najdlhšie jazdy.

Podobne široká je aj ponuka rukavíc. Bez ohľadu na to, na aké ročné obdobie hľadáte vhodné rukavice a aké máte požiadavky, vďaka rôznym štýlom, materiálom a vlastnostiam nájdete zaručene tie pravé. A aby bola ponuka kompletná, IXON ponúka aj kvalitnú moto obuv pre komfortné a bezpečné jazdenie.

Zdroj obrázka:

Autor: diametrix / Shutterstock.com

Pre motorkárov nie je dôležitá len samotná motorka, ale aj výbava

Máte vlastné auto? A čo si obliekate, keď sa chystáte šoférovať? Že čo je to za otázku, veď nemáte predsa nejaké extra oblečenie len na šoférovanie? To je pravda, ale pre motorkárov je, na rozdiel od šoférov áut, oblečenie často rovnako dôležité ako samotná motorka. 

Oblečenie je aj o bezpečnosti

Oblečenie na motorku nie je len o štýle a o tom, aby každý vedel, že ste motorkár aj keby vás práve nevidno na motorke. Je aj o bezpečnosti. Motorkárske bundy, nohavice, či rukavice, to všetko prispieva nielen k tomu, že budete vyzerať štýlovo, ale aj k tomu, aby ste si mohli užívať bezpečnejšiu jazdu.

Výnimkou nie sú ani kvalitné čižmy na motorku. Rovnako, ako každá súčasť moto outfitu aj čižmy by mali byť nepremokavé pre prípad, že vás zastihne počas jazdy dážď, ale zároveň priedušné, aby ste mali zaručený komfort aj počas dlhých jázd. A nesmieme zabudnúť ani na rôzne prvky zvyšujúce vašu bezpečnosť.

Pri výbere prilby dbajte na kvalitu

Samozrejme, čo sa bezpečnosti na motorke týka, najdôležitejšia je prilba. Tá je základným ochranným prvkom pri jazde na motorke. V prípade, že hľadáte skutočnú kvalitu, vyberte si z ponuky špičkových prilieb Shark. Táto francúzska spoločnosť vyrába (okrem iného) aj prilby špičkovým jazdcom sérií MotoGP, či WSBK.

Môžete si tak byť istý, že prilby Shark sú otestované na použitie v tých najextrémnejších podmienkach aké nájdete práve v ostrých súbojoch na okruhoch. A skúsenosti z okruhov sa pretavili aj do výroby prilieb určených pre bežných jazdcov, z ktorých sa vďaka kvalite prilieb Shark stalo množstvo spokojných zákazníkov.

Prilby Shark však nie sú „len“ bezpečné, ale aj komfortné. Aj základné modely majú napríklad prateľný interiér, vďaka ktorému sa ľahko udržuje hygiena vo vnútri prilby, či slnečnú clonu, aby ste počas jazdy vždy dobre videli. A s vyššími modelmi rastie nielen bezpečnosť, ale aj úroveň komfortu.

Zdroj obrázka:

 

Autor: Johnny Bravoo / Shutterstock.com

Máte firemné vozidlá s DPF? Takýto spôsob čistenia je najlepší

Pri nákupe automobilov (osobných, či nákladných), ktoré majú tvoriť firemný vozový park, je ekonomická prevádzka zrejme ešte dôležitejšia, ako keď si človek kupuje osobné auto súkromne. Každý majiteľ firmy alebo aj zamestnanec, ktorého „kanceláriou“ je služobné auto, určite vie, ako často je potrebné tankovať, keď je auto takmer neustále v pohybe.

Do určitej mieri sa vie DPF vyčistiť aj sám s malou pomocou vodiča

Preto sú stále vo firemných vozových parkoch obľúbené dieselové motory. Nižšia spotreba a zároveň aj nižšia cena nafty v porovnaní s benzínom sa pozitívne prejavia na výdajoch za palivo. Dieselové motory (ak neberieme do úvahy tie staršie) však disponujú jednou súčiastkou, ktorá sa stará o znižovanie emisií, ale zároveň je potrebné sa aj o túto súčiastku starať a to je na pleciach vodičov.

Ide o filter pevných častíc, bežne známy pod skratkou DPF (z anglického Diesel Particulate Filter). Ten zachytáva pevné častice sadzí, ktorých dieselové motory produkujú až 200krát viac ako benzínové motory.

Pochopiteľným faktom je, že DPF sa časom zanesie. Avšak nie hneď je potrebný servis DPF. O to sa stará riadiaca jednotka, ktorá po určitom počte najazdených kilometrov upozorní vodiča, že je potrebná regenerácia DPF. Od vodiča sa následne vyžaduje zhruba 15 minútová plynulá jazda v stredných otáčkach, počas ktorej riadiaca jednotka upraví chod motora tak, že zachytené častice sa prakticky vypália.

Zanedbávajú vaši zamestnanci regeneráciu DPF?

Na jednej strane je pravda, že nie vždy situácia na ceste dovoľuje takúto jazdu, ale na strane druhej, nebudeme si nahovárať, že všetci zamestnanci sa o svoje služobné vozidlá starajú tak ako by sa starali o vlastné. Preto je pravdepodobné, že raz príde čas, keď vaše služobné vozidlá budú vyžadovať účinný repas DPF v servise.

Vtedy je najlepšie nájsť servis, ktorý čistenie DPF robí certifikovaným prístrojom, ktoré sa na DPF napojí bez toho, aby ho bolo nutné demontovať, či rezať a zbaví ho aj inak neodstrániteľných častíc. A keď sa k tomu pridá kontrola protitlakom, budete zároveň vidieť aký rozdiel takéto čistenie robí.

Zdroj obrázka:

Autor: m.mphoto / Shutterstock.com

Takto môžete výrazne znížiť spotrebu vašich firemných vozidiel

Automobily sú na jednej strane veľkým komfortom, avšak na strane druhej sa často stávajú studnicou na peniaze. O to viac, keď hovoríme o firemnom vozovom parku. Predsa len sa na firemných autách zväčša najazdí oveľa viac kilometrov ako na súkromných a pokiaľ ide o väčšie nákladné autá, ich prevádzka je sama o sebe drahšia.

Autá v základe sú o kompromisoch

Existuje však účinný spôsob, ako znížiť aspoň náklady na pohonné hmoty. Súvisieť to bude s riadiacimi jednotkami motorov vašich vozidiel. Tie sa starajú o chod motora v každom aute. Zaznamenávajú a vyhodnocujú rôzne informácie z motora a podľa toho, ako majú naprogramovaný softvér, následne riadia vstrekovanie paliva, zapaľovanie, reguláciu otáčok, či plniaceho tlaku a aj kontrolu emisií.

Pri vývoji a nastaveniach riadiacej jednotky však výrobcovia áut robia kompromisy. Musia totižto zohľadňovať rozdiely v kvalite paliva v rôznych krajinách, rôzne normy alebo dokonca aj poistné trendy. Ani zďaleka tak riadiace jednotky nevyužívajú potenciál svojich motorov na 100%.

Optimalizujte chod riadiacej jednotky motora

A práve tu prichádza na rad účinný chiptuning. Ten totiž nie je len o tom, preprogramovať riadiacu jednotku, aby bolo auto čo najrýchlejšie a potom sa v premávke hrať na pretekára. Áno, dá sa pomocou neho zvýšiť výkon a krútiaci moment motora často aj o 40%, avšak cieľom nie je porušovanie predpisov a nebezpečná jazda.

Zlepšenie dynamiky jazdy ocenia hlavne vaši zamestnanci jazdiaci na nákladných autách, keďže jazda s takto upraveným vozidlom bude oveľa pružnejšia. To v určitých situáciach môže dokonca viesť k bezpečnejšiemu ovládaniu vozidla.

Aby sme však nezabudli na to hlavné, čím sme aj začali a teda úsporou na pohonných hmotách. Vyladenie chodu motora vďaka chiptuningu má totižto za následok aj zníženie spotreby. Toto zníženie môže tvoriť až 15%.

 

Zdroj obrázka:

Autor: Dmitry Kalinovsky / Shutterstock.com

Ako ušetriť pri oprave motora?

V prípade, že máte starší automobil, ktorý už častejšie vyžaduje návštevu servisu, viete, že ak by ste mali stále chodiť iba do autorizovaných servisov, bola by to veľká záťaž pre vašu peňaženku. Samozrejme, autorizované servisy sú istou zárukou kvality, avšak keďže vaše auto má už dávno za sebou garančnú lehotu, prečo neskúsiť ušetriť?

To, že je súčiastka použitá, neznamená, že je zlá

Takýmto spôsobom šetrenia môže byť samozrejme návšteva neautorizovaných servisov, ale aj nákup použitých dielov. Pýtate sa načo sú vám náhradné diely, ktoré už niekto používal?

S ich funkčnosťou to nemusí mať nič spoločné. Veď predsa nikdy na aute neodíde všetko naraz. Aj ak kvôli vážnejšej poruche niekto neplánuje dávať svoje staré auto opravovať, neznamená to, že v danom aute sa nenachádza ešte množstvo dielov, ktoré môžete vy alebo niekto iný použiť.

Obzvlášť rôzne súčasti motora bývajú drahé a kúpou použitých dielov môžete výrazne ušetriť. Dokonca nie je problém zohnať celý použitý alebo aj repasovaný motor a darovať tak svojmu autu pohonnú jednotku na ďalšie desaťtisíce kilometrov.

Strašiak menom turbo

Samostatnou kapitolou motorových súčiastok je turbo. Tento strašiak mnohých vodičov dokázal ešte nedávno rozhodovať o tom aké auto si vodič zakúpil. To z toho dôvodu, že turbo bolo (a stále aj je) považované za veľmi poruchovú súčiastku, ktorej výmena je veľmi drahá.

Nech už máte názor na turbá akýkoľvek, čoraz viac automobiliek má vo svojej ponuke len motory s turbom a ak chcete silou mocou pri kúpe nového auta hľadať taký model, ktorý by ponúkal motor bez turba, budete mať čo robiť. A výber značiek budete mať značne obmedzený.

Ak však už máte auto s turbom a potrebujete ho vymeniť, poobzerajte sa taktiež po použitých alebo repasovaných turbách. Môžete nájsť funkčné kusy za veľmi priaznivé ceny a možno aj zistíte, že sa nemusíte tak moc obávať poruchy turba.

 

Zdroj obrázka:

Autor: Comedstock / Shutterstock.com

Meníme žiarovky na aute

S príchodom moderných automobilov s rôznymi dizajnovými LED svetlometmi sa aj z takej banálnej záležitosti akou kedysi bola výmena žiarovky, stal dôvod návštevy servisu. Je to skrátka daň za svetlá s lepším kontrastom, nižšou spotrebou energie a dlhšou životnosťou.

Pohnú sa „ľady“ v otázke legálnosti výmeny halogénových žiaroviek za LED? 

Dopriať si nádych novších technológii v starších automobiloch sa síce môže javiť ako jednoduchá záležitosť výmeny halogénovej žiarovky za LED. Pozor ale na legislatívu! Neodborným riešením totižto hrozí nebezpečenstvo oslnenia protiidúcich účastníkov cestnej premávky. Z toho dôvodu je akákoľvek zmena žiaroviek z halogénových na xenónové, prípadne LED, nezákonná.

Takáto legislatíva má svojich zástancov aj odporcov. Na jednej strane môže byť čudné v dobe, keď LED svietenie je pomaly štandardom pri nových autách, zakazovať takéto vylepšenie starších modelov. Treba však brať do úvahy minimálne to, že svetlomet auta, ktoré je od výroby vybavené halogénovými žiarovkami, bol na takéto žiarovky aj konštruovaný a svetlo z LED žiarovky sa v ňom nemusí „správať“ tak ako svetlo z „halogénky“.

Pre odporcov takéhoto zákazu však svitá na lepšie časy. Koncom minulého roka sa na trhu objavila legálna náhrada za výbojky H7. Zatiaľ však obsahuje jeden (podstatný) háčik. Schválená bola len pre stretávacie svetlá vybraných typov automobilov a iba v Nemecku. Na zmenu v ostatných krajinách, prípadne na celoeurópskej úrovni, si tak budeme musieť ešte počkať. Dobrou správou však je, že  žiarovkami H7 to nekončí, ale môžeme očakávať aj schválené LED H4 a H8 a ďalšie a taktiež rozšírenie zoznamu značiek a modelov áut.

Aj ŠPZku musí byť vidieť 

Menej háklivou témou býva LED osvetlenie ŠPZ. Keď nerátame rôzne extrémne prípady, osvetlenie ŠPZ nijako neoslňuje ostatných účastníkov cestnej premávky, takže výmena za neoriginálne zdroje svetla nemusí byť z hľadiska bezpečnosti taká chúlostivá. Keďže však stále ide o vonkajšie osvetlenie vozidla, nezabudnite si preštudovať legislatívu, prípadne homologizáciu žiaroviek, ktoré sa chystáte použiť, aby ste predišli zbytočným problémom.

Zdroj obrázka:

Autor: Standret  / Shutterstock.com

Bez ktorých autodoplnkov si to vo svojom aute nevieme predstaviť?

Automobil je náš verný pomocník. Prepravujeme sa ním na miesto, ktoré potrebujeme, a to kedykoľvek chceme.

Súčasťou automobilov sú ale aj praktické autodoplnky, ktoré nám uľahčujú život a väčšina z nich aj chráni samotný automobil. Bez ktorých autodoplnkov si to vo svojom aute nevieme predstaviť?

Vaničky do kufra 

V kufri prenášame rôzne tašky, kufre, či všetky veci, ktoré potrebujeme previesť a nezmestia sa nám na sedačky. Aby sme si však chránili samotné čalúnenie kufra, je dôležité, aby sme mali v kufri vaničky. Tie najlepšie vaničky do kufra majú zvýšené okraje, sú protišmykové a chránia nielen pred špinou, ale aj tekutinami. V prípade, že sa vám niečo rozleje, vaničky v kufri majú za úlohu tieto rozliate tekutiny zachytiť.

Zároveň sú veľmi užitočné pri cestovaní z obchodu. Vďaka protišmykovosti sa nemusíte báť, že by sa vám obsah kufra počas cesty presúval z jednej strany na druhú.

Uprednostňujte gumové vaničky 

Aby ste však mali istotu, že vaničky budú spoľahlivé, vždy si vyberajte nové gumové vaničky do kufra. Práve vďaka kvalitnému materiálu použitému na výrobu týchto vaničiek budete mať istotu, že sa obsah kufra nebude šmýkať a že sa vám podarí vďaka nim zachytiť všetky nečistoty, vrátane tekutín.

Autopoťahy 

Údržba interiéru auta je potrebná. Aby ste si však chránili čalúnenie sedačiek v aute, pomôcť vám v tom môžu autopoťahy. Tie je vždy potrebné vyberať podľa modelu, značky auta a aj ročníka výroby auta. Jedine tak budete mať istotu, že vám vami vybraté autopoťahy budú sedieť.

Deflektory 

Vynikajúca pomôcka, autodoplnok, ktorý si obľúbilo mnoho majiteľov áut. Sú to protiprievanové lišty, ktoré zabezpečujú prirodzenú cirkuláciu vzduchu. Využívajú sa najmä v lete a pomôžu vám cítiť sa v aute príjemne aj počas horúceho leta.

Umožnia vám vetrať počas jazdy, ale zároveň sa nemusíte báť ofúknutia.

 

Zdroj obrázka:

Autor:Aleksandr Kondratov  / Shutterstock.com