Čo potrebujem pre podnikanie online?

Predaj online pomaly, ale neustále rastie. Deje sa to aj na úkor predaja v kamenných predajniach. Príležitosť tomu poskytla aj koronakríza. Ľudia začali preferovať online nakupovanie aj v odvetviach, u ktorých dovtedy radšej zašli do miestneho obchodu.

Podnikanie online je teda na vzostupe a čoraz viac ľudí začína zaujímať. Je však veľa takých, ktorí si myslia, že vďaka online biznisu sa dostanú k peniazom s minimálnou námahou. To dáva priestor rôznym špekulantom. Ak vy nepatríte medzi takých, ktorí sa nechajú nachytať na ľudskej hlúposti, pripravili sme pre vás pár tipov pre začiatok online podnikania. Čo všetko je potrebné pre začiatok podnikania online? Pozrite si v našom článku. 

Ako začať?

Najpraktickejšiu formu podnikania na internete je živnosť. Živnosť si založíte zhruba do 2 týždňov. K dispozícii máte možnosť využitia paušálnych výdavkoch až do 20 tisíc eur, kedy nemusíte preukazovať reálne výdavky, ale skrátka 60% z vášho príjmu si vypočítate ako paušálne výdavky. Pri vyššom príjme sa však stávate platcom DPH, ktorý už paušálne výdavky využívať nemôže.

V takom prípade je výhodnejšie založiť si spoločnosť s ručením obmedzeným. V praxi je možné založenie s. r. o. dvomi spôsobmi. Pokiaľ chcete mať istotu, že spoločnosť nefiguruje v žiadnom zozname dlžníkov, je najlepším riešením založiť si novú spoločnosť.

Čo je k tomu potrebné? Nič zložité, stačí vám vybaviť živnostenské listy na všetky podnikateľské aktivity spoločnosti, výpis z registra trestov účastníkov a navštíviť právnickú kanceláriu kvôli vypracovaniu spoločenskej zmluvy. Potom to už ide aj bez vás. Právnická kancelária alebo notár všetko odošlú na obchodný register, kde po potvrdení o vklade základného imania dôjde k zápisu do obchodného registra. Celkové náklady sa vyšplhajú do 500 euro.

Rýchlejším spôsobom ako založenie novej spoločnosti je odkúpenie už existujúcej. Odporúčame si však dobre preveriť IČO spoločnosti vo všetkých možných registroch, či náhodou nie je vedená ako dlžník. Rozumné si je tiež od predajcu pýtať o tom osvedčenie. Oproti živnosti má spoločnosť s ručením obmedzeným ešte jednu nezanedbateľnú výhodu. V jej prípade ručíte iba do výšky majetku spoločnosti a nie celým vašim majetkom, ako je tomu pri podnikaní na živnosť.

Ako na webstránku?

Podnikanie online, či už ide o blog alebo e-shop, sa bez webstránky nezaobíde. Veľkým šťastím je, že dnes už nemusíte byť majstrom v programovaní, aby ste si ju dokázali vytvoriť. Existuje množstvo web platforiem, pomocou ktorých si stránku vytvorí aj laik. Pre jej vytvorenie potrebujete iba tri nasladovné veci:

  1. vybrať si názov domény a registrovať ju,
  2. vybrať si vhodný hosting a
  3. vytvoriť/spustiť webstránku s vašimi produktami či službami.

Pri návrhu webstránky pamätajte aj na grafický dizajn, a to či už v kontexte firemného loga alebo celkového vzhľadu stránky. Ten by mal byť jednoduchý na orientovanie a mal by tvoriť príjemné užívateľské prostredie. V skratke povedané, grafika webstránky by mala spĺňať dnešné UX štandardy – ľahká orientácia na stránke a rýchly, intuitívny nákup vášho produktu.

Čo je SEO?

Každý kto má vlastnú webstránku chce, aby sa vo výsledkoch vyhľadávania cez Google zobrazovala na popredných miestach. Samozrejme, od toho sa potom odvíja návštevnosť webstránok. A práve na to slúži SEO optimalizácia. Čím lepšie zapracujete na tých najdôležitejších SEO faktoroch vo vašom odvetví, tým väčší úspech vo vyhľadávaní. Ktoré sú všeobecne tie najzákladnejšie SEO faktory?

V prvom rade je to tvorba relevantného obsahu webstránky, ktorý bude súvisieť  s kľúčovými slovami, na ktoré chcete, aby sa váš web zobrazoval v Google. Najdôležitejším faktorom, najmä ak fungujete vo vysoko konkurenčnej oblasti, je získavanie relevantných spätných odkazov z kvalitných webov. Vhodná štruktúra webu, interné odkazy, rýchlosť načítania webu a využívania štruktúrovaných dát patria k ďalším dôležtým faktorom, ktoré vám pomôžu získať vyššiu návštevnosť webu z Google. Nie je to však zďaleka také jednoduché, rozhodujú stovky faktorov a najmä vhodne zvolená SEO stratégia. Najlepšou voľbou je preto zveriť SEO služby vašej webstránky do rúk odborníkovi.

Legislatíva pri online podnikaní

Medzi základné dokumenty patrí vypracované GDPR (všeobecné nariadenie pre ochranu osobných údajov). Platí už niekoľko rokov a na svedomí ho má Európske nariadenie č. 2016/679. Obsahuje množstvo nových pravidiel a povinností pri ochrane osobných údajov a dokument je platný v celej Európskej únii. Zákazníkov a majiteľov e-shopov usmerňuje v právach ohľadom pristupovania, vymazávania a obmedzovania v prístupe k spracovaným osobným dátam. GDPR tiež udáva, ako môžete pri vašom online podnikaní narábať s citlivými osobnými údajmi zákazníkov.

Ďalšou dôležitou nevyhnutnosťou pri online podnikaní sú uverejnené všeobecné obchodné podmienky na vašej webstránke. Predovšetkým v zmysle vypracovaného reklamačného poriadku, platobných možností, či spôsobu dopravy zakúpeného tovaru. Na základe týchto obchodných podmienok potom prebieha celý proces predaja a nákupu tovaru alebo služieb.

V prípade väčšieho nákupu do podnikania je dobrým nápadom vypracovanie kúpnej zmluvy právnikom. V súvislosti s kúpnou zmluvou je pri podnikaní online potrebné aj presne vymedziť okamih vzniku tejto zmluvy. To znamená okamih, kedy sa kúpna zmluva považuje za uzavretú. Uvedené musí byť presne vyznačené i vo vašich Všeobecných obchodných podmienkach a uverejnené na vašej webstránke. Vášmu podnikaniu na internete potom už nič nebráni.

Ako získať klientelu?

V začiatkoch vášho podnikania cám môžno pomôže cesta cez známych. Avšak postupne budete musieť zapojiť marketing. SEO je jednou z možností, ktorá k vám privedie potenciálnych zákazníkov, avšak nejaký čas trvá, kým sa výsledky dostavia.

Na začiatok preto využite platenú PPC reklamu v systémoch Google Ads a Facebook Ads, pomocou ktorej oslovíte ľudí vo vyhľadávaní Google, na rôznych weboch pomocou bannerov, na Facebooku či Instagrame.

Za zmienku tiež stojí zviditeľnenie sa na odborných fórach či externá spolupráca s väčšími firmami. Dôležité je o vašich aktivitách hovoriť. Či už osobne pri ľuďoch, ktorí vám s rozbehom môžu pomôcť. Alebo na vašom webe, blogu, na sociálnych sieťach, či v reklamách. Ak nezaspíte na vavrínoch a nebudete čakať, že k vám zákazníci naklušú sami, šanca na úspech sa výrazne zvýši.